Sunday, July 24, 2011

LOVE STORY: PART I

Assalamualaikum Dr, Dr oncall hari ni ye? Sapa seorang HO di hujung talian dengan suara yang terketar-ketar.

"A ah. Nape?" Jawabku selamba.

"Saya ada satu kes.......bla3...bla3..disorientated to time, place and person. bilateral ear deafness..bla3 dan bla3" dalam satu nafas yang terketar, HO ini berjaya bercakap dengan kelajuan yang aku kira hampir mencapai seratus kilometer sejam beserta dengan info yang amat sarat menceritakan segala masalah makcik yang ingin dirujuknya.

"OK, nape dengan makcik tu?" Aku bertanya lagi.

"known case of schizophrenia on bla3...refer to you for fit for consent...bla3" sekali lagi budak HO ini seperti terkena kejutan eletrik menyampaikan segala maklumat yang difikirnya penting untukku.

"Apa pendapat you?" Cuba mengorek pengetahuan HO itu. Sememangnya aku suka bertanya kepada HO yang merujuk kepada ku tentang pendapat mereka. Walaupun kebanyakkan HO amat lemah pengetahuannya tentang psikiatri dan pesakit kami tetapi ini sahajalah peluang untuk ku menguji mereka. Di hospital ini tiada attachment di jabatan psikiatri. Mungkin tidak sepenting jabatan-jabatan lain yang ada. Aku pun tiada jawapan kerana inilah satu-satunya jabatan yang tiada rotation HO di hospital ini. Forensik pun mereka berpeluang mencari pengalaman.

"Aaaa..MO suruh refer" Jawabnya ringkas. Ini sememangnya jawapan favourite HO sejak dulu lagi. Sudah menjadi tradisi di hospital ini untuk menyuruh HO merujuk kes. Berlainan dengan hospital yang pernah aku bekerja dulu, rujukan berdasarkan level masing-masing. HO-HO, MO-MO dan pakar ke pakar.

Aku tidak ambil pusing perkara itu tetapi kebiasaannya inilah masalah mereka, tidak tahu kes dan keperluan untuk merujuk. Ikut sahaja kata MO. Mo suruh rujuk, rujuk.

"So pendapat awak?" Ku tanya sekali lagi.

"Aaa..tak sure doktor" Jawapan yang sekali lagi memang tipikal.

"OK, you kata patient, disorientated to time, place and person then deaf both ear kan? So?" Aku cuba juga mencari jawapan biar dia juga dapat belajar sesuatu.

"Aaa..tak fit" HO itu menjawab.

"Nape tak fit?" Aku membalas.

"Sebab dia schizophrenia. Kronik" Jawabnya

"Tak berapa tepat tu..bukan semua patient schizophrenia tak fit" Jelas ku lagi.

"Mmm...tak sure doktor" Budak HO ni dah semakin kurang selesa disoal jawab olehku di hujung talian. Nampaknya memang dia benar-benar tak tahu apa yang aku ingin dengar darinya.

"Kalau you kata patient disorientated to time, place and person, masalah pertama yang kita fikir ialah adakah pesakit ni delirious atau adakah pesakit ni demented. Schizophrenia patient tak datang dengan disorientated dik. Anyway, sebab disorientated ni lah saya rasa dia tak fit untuk bagi consent. Anyway, you kena benar-benar sure which is which, Makcik ni disorientated sebab apa. Mungkin ada treatable underlying problems" Aku menambah.

"Jadi, tak fit la ye doktor. So doktor nak datang tengok ke dak ni tengok patient?" Itu pula yang jadi masalah adik HO ni. Hmm..entah dia dengar atau tak apa yang aku beritahu tadi entahlah.

"OK lah, saya mai sat lagi" Memang dah menjadi rutin kami di sini entah mengumpul kes dan pergi ke hospital baru untuk selesai semua kes sekali lalu. Walaupun kami adalah sebahagian dari hospital ini, jabatan kami terletak 5 kilometer dari hospital. Jadi biasanya selepas rehat tengahari baru kami akan ke sana melainkan ada kes kecemasan.

Memang dah lali dengan masalah HO yang hanya menjalankan tugas yang mereka diarahkan. Selagi mana mereka tidak dapat jawapan yang MO mereka inginkan dari pihak yang dirujuk selagi itulah soalan mereka akan diulang-ulang. Walaupun mereka kebanyakkannya tak berminat pun untuk ambil tahu mengenai masalah psikiatri tetapi dah menjadi tugas kami pula untuk berkongsi pengetahuan. Biarlah sepuluh atau dua puluh kali terpaksa mengulang perkara yang sama. Sekurang-kurangnya kami dah cuba memberitahu. Terpulang pada mereka samada ingin mendengar atau tidak.

No comments:

Post a Comment